Uçak Bakım ve Onarım Bölümü
Havacılık, multidisipliner çalışma gerektiren bir sektördür. Günümüzde uçaklar ve uzay araçları, ileri teknoloji ürünü gövde ve motor yapılarına sahiptir. İleri teknoloji, beraberinde uzman teknik eleman ihtiyacını ortaya çıkarmaktadır. Uçak Bakım ve Onarım Bölümünün amacı; havacılıkla ilgili kurum veya kuruluşların bakım personeli ihtiyacını karşılamaya yönelik gerekli bilgi ve beceri ile donatılmış uçak bakım personeli yetiştirmektir.
Uçak Bakım ve Onarım Bölümü, bakım uygulamaları, pistonlu motorlar, hava aracı yapıları, hava aracı malzeme ve donanım bilgisi, gaz türbinli motorlar, uçak bakım terminolojisi, hava aracı hidrolik ve pnömatik sistemleri uzmanlık bilgilerinin detaylı bir şekilde öğrenildiği, aynı zamanda bu öğrenilen yapı ve sistemlerin muayene, bakım ve onarım gibi işlerin teorik derslerin temelinde uygulama eğitimler ile desteklendiği bir bölümdür.
Uçak Bakım ve Onarım Bölümünde okumak isteyenler, havacılığın yanı sıra fizik biliminin özellikle aerodinamik ve mekanik alanlarına meraklı olmalı, yoğun konsantrasyon gerektiren işlerden keyif almalı, detaycı olmalı, güvenliği ön planda tutmalı, takım çalışması ve işbirliğine yatkın olmalı, farklı çalışma saatlerine yatkın olmalı, el becerisine sahip olup dikkatli ve titiz olması gerekmektedir.
Uçak Bakım ve Onarım Bölümü mezunları sivil havacılık kuruluşlarına ait hava aracı bakım onarım merkezleri, hava aracı parçası üreten tesisler, savunma sanayi gibi birçok alanda çalışabilmektedir. Havalimanları ve hava yolu şirketlerinin bakım hangarlarında uçakların, gövde, yapısal bileşenleri, motor ve motorla ilişkili sistemlerinde bakım ve onarım işlemlerini yürütürler. Ülkemizde havacılık sektörüne yapılan yatırımlar nedeniyle, hava yolu şirketlerimizin uçak teknisyeni ihtiyacı da artmaktadır. Bu bölümden başarılı bir şekilde mezun olan kişiler gerek ülkemizde gerek uluslararası kuruluşlarda hızlıca iş bulabilmektedir. Bölüm mezunları; Türk Hava Yolları, Türk Hava Kuvvetleri, Hava İkmal Bakım Merkezleri, myTECHNIC, TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii), ASELSAN, TEI ve Pegasus gibi havacılıkla ilgili kurum/ kuruluşlarda uçak bakım teknisyeni olarak çalışabilmektedir.
Uçak Bakım ve Onarım Bölümü – Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
Havacılık sektöründe teknik personel olmak isteyen adaylar için İskenderun Teknik Üniversitesi (İSTE) Uçak Bakım ve Onarım Bölümü hakkında merak edilen tüm detayları aşağıda bulabilirsiniz.
1. Bölümünüz ne zaman kuruldu ve temel amacı nedir? İskenderun Teknik Üniversitesi Uçak Bakım ve Onarım Bölümü, 2020 yılında kurulmuştur. Bölümümüzün ana amacı, havacılık sektörünün yüksek standartlarında bakım ve onarım yapacak, uluslararası düzeyde nitelikli teknik personel yetiştirmektir.
2. Bölümünüzde hangi eğitim olanakları sunuluyor ve uygulamalı eğitimler nasıl yapılıyor? Bölümümüzde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından belirlenen modül eğitimleri aktif olarak verilmektedir. Öğrencilerimiz, bölüm hangarımızda bulunan Cessna 172 ve Cessna 185 uçakları üzerinde uygulamalı bakım eğitimi almaktadır. Ayrıca, mekanik, aviyonik ve bilgisayar laboratuvarlarımızda modern teknik altyapı ile çağdaş bir eğitim sunulmaktadır. Bu uygulamalı yaklaşım, öğrencilerimizin teorik bilgilerini gerçek uçaklar üzerinde pekiştirmelerini ve sektöre hazır hale gelmelerini sağlar.
3. SHY-147 sertifikası nedir ve neden bu kadar önemlidir? SHY-147, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından verilen ve bakım eğitim kurumlarının kalite ve standartlarını garanti eden resmi bir yetkilendirmedir. Bu yetki, bir okulun eğitim standardının uluslararası (EASA Part-147) normlarda olduğunu belgeler.
SHY-147 onaylı bir okuldan mezun olmak, SHY-66 Hava Aracı Bakım Lisansı alma sürecinde mezunlara iki önemli avantaj sunar:
-
Modül Sınavlarından Muafiyet: SHY-147 onaylı bir okuldan mezun olan öğrenciler, SHY-66 lisansı için gerekli olan 17 temel bilgi modülünün sınavlarından muaf sayılırlar. Bu, onların zorlu modül sınavlarına tek tek girme ve başarılı olma zorunluluğunu ortadan kaldırır.
-
Kısaltılmış Zorunlu Deneyim Süresi: Lisans alabilmek için gereken pratik bakım deneyimi süresi önemli ölçüde kısalır:
-
B1.1 (Türbin Motorlu Uçak) ve B2 (Aviyonik) lisansları için gereken süre 5 yıldan 2 yıla düşer.
-
B1.2 (Piston Motorlu Uçak) lisansı için gereken süre ise 3 yıldan 1 yıla düşer. Bu avantajlar, mezunların kariyerlerinde 2 ila 3 yıl arasında bir zaman kazanması ve sektöre çok daha hızlı bir şekilde tam yetkili olarak katılmasını sağlar.
4. İskenderun Teknik Üniversitesi Uçak Bakım ve Onarım Bölümü'nün SHY-147 durumu nedir ve henüz bu yetki yoksa mezunların durumu ne olur? Bölümümüzün SHY-147 yetkilendirme süreci devam etmektedir. Bu süreç tamamlandığında, bölümümüz kendi modül sınavlarını düzenleme yetkisine sahip olacaktır.
Şu an için bölümümüzde modül eğitimleri verilmesine rağmen, modül sınavlarını düzenleme yetkimiz bulunmamaktadır. Bu nedenle mezunlarımız, SHY-66 lisansını alabilmek için SHY-147 yetkisine sahip diğer kurumların düzenlediği modül sınavlarına katılarak sertifika alma hakkına sahiptir. Modül sınavlarını başarıyla tamamlayan mezunlarımız, resmi bakım teknisyeni sertifikası alarak sektörde çalışma imkanına sahip olurlar. Unutulmamalıdır ki, SHY-147 onayı olmayan bir okuldan mezun olanların SHY-66 lisansı alabilmek için 17 modül sınavının tamamına tek tek girmesi ve daha uzun (3 ila 5 yıl) pratik deneyim biriktirmesi gerekmektedir.
5. Öğrenciler için staj ve iş imkanları nelerdir? Mezunlarınız sektörde nasıl bir yer ediniyor? Öğrencilerimiz, zorunlu yaz stajlarının yanı sıra, eğitimlerinin son döneminde İş Yerinde Uygulamalı Mesleki Eğitim (İME) programına katılmaktadır. İME, öğrencilerin mezuniyet öncesinde havacılık firmalarında veya bakım hangarlarında uzman teknisyenler ve mühendisler gözetiminde pratik deneyim kazandığı kritik bir süreçtir. Bu sayede öğrenciler, teorik bilgilerini gerçek iş ortamında uygulayarak sektöre uyum sağlar.
Bölümümüzün stajyerleri, kendilerini diğer üniversitelerin aynı bölümündeki öğrencilere kıyasla daha donanımlı bir bilgi yapısına sahip olduklarını belirtmekte ve bu yönde olumlu geri bildirimler sunmaktadır. Bu durum, eğitim kalitemizin bir göstergesidir.
Mezunlarımız ise havayolları, bakım-onarım kuruluşları (MRO), uçak üreticileri, sivil havacılık otoriteleri ve benzeri sektörlerde teknik bakım personeli olarak geniş bir yelpazede istihdam edilmektedir. Mezunlarımızın havacılık sektörünün önemli firmalarındaki başarıları, firmaların İSTE'nin eğitim kalitesi hakkındaki farkındalığının günden güne arttığını kanıtlamaktadır. Başarılı stajyerlerimizin ve mezunlarımızın sektördeki varlığı, bölümümüzün sunduğu eğitimin ne kadar değerli olduğunu ve öğrencilerimize kazandırdığı yetkinlikleri pekiştirmektedir.
6. Kayıt Aşamasında Sağlık Raporu Zorunluluğu
İskenderun Teknik Üniversitesi, bu bölümler için kayıt sırasında tam teşekküllü bir hastaneden (tek hekim heyet değil) alınmış ve son 6 ay içinde düzenlenmiş "örn. renk körlüğü, işitme/görme eksikliği vb. sağlık sorunu bulunmadığını gösteren" bir heyet raporu talep etmektedir .
Bu rapor, "İlgili bölüme kayıt olmasında herhangi bir sakınca yoktur" ifadesini içermelidir .
7. Bölümünüzün öğrenci kontenjanı ve taban puan bilgileri nedir? Bölümümüzün yıllık öğrenci kontenjanı 45 kişidir. 2025 YKS taban puanları ve kontenjan bilgileri ÖSYM ve üniversitemizin resmi web sayfasından takip edilebilir.
8. Bölümünüzle nasıl iletişime geçebilirim veya daha fazla bilgiye nasıl ulaşabilirim? Bölümümüzle ilgili güncel duyurular ve iletişim bilgileri fakültemizin resmi web sayfasında mevcuttur. Daha fazla bilgi veya sorularınız için bölüm sekreterliğimizle iletişime geçebilirsiniz.