Uçak Bakım ve Onarım Lisans Programı Uluslararası Akreditasyon Değerlendirme Raporu
Bu rapor, İskenderun Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesindeki Uçak Bakım ve Onarım Lisans Programı 'nın, AQAS (Akademik Kalite Güvencesi Ajansı) tarafından belirlenen uluslararası akreditasyon kriterlerine uygunluğunu değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Programın kalitesi, Avrupa Yükseköğretim Alanı (ESG) standartları ve AQAS 'in özel kriterleri çerçevesinde analiz edilmiştir.
Akreditasyon Program Kabul Kriterleri aşağıda belirtildiği üzeredir.
Uçak Bakım ve Onarım Lisans Bölümü Uluslararası Akreditasyon Program Kabul Kriterleri
1. Giriş
Bu rapor, İskenderun Teknik Üniversitesi Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesindeki Uçak Bakım ve Onarım Lisans Programı'nın, AQAS (Akademik Kalite Güvencesi Ajansı) tarafından belirlenen uluslararası akreditasyon kriterlerine uygunluğunu değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Programın kalitesi, Avrupa Yükseköğretim Alanı (ESG) standartları ve AQAS'in özel kriterleri çerçevesinde analiz edilmiştir.
2. Programın Genel Bilgileri
- Program Adı: Uçak Bakım ve Onarım Lisans Programı
- Kuruluş Tarihi: 2020
- Akademik Seviye: Lisans (240 AKTS)
- Öğrenim Dili: Türkçe
- Misyon: Uluslararası havacılık sektörünün ihtiyaç duyduğu nitelikli personeli yetiştirmek.
- Vizyon: Eğitimde ulusal ve uluslararası standartları sağlayan öncü bir program olmak.
3. AQAS Akreditasyon Kriterlerine Uyum Analizi
3.1. Müfredat Kalitesi (ESG 1.2)
- Öğrenme Çıktıları: Program çıktıları, havacılık sektörünün akademik ve işgücü ihtiyaçlarıyla uyumludur. Öğrenciler, uçak bakım ve onarımı konusunda teorik eğitim ve pratik beceri kazanır.
- AKTS Uyumu: 240 AKTS kredisi Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (EQF) seviye 6 ile uyumludur.
- Müfredat Şeffaflığı: Ders içerikleri ve öğrenme hedefleri Bologna Bilgi Paketi'nde yayınlanmıştır.
3.2. Kalite Güvence Süreçleri (ESG 1.1, 1.7, 1.9)
- İç Değerlendirme: Öğrenci anketleri, mezun geri bildirimleri ve paydaş toplantıları ile program sürekli iyileştirilir.
- Dış Paydaş Katılımı: Sektör temsilcileriyle düzenli işbirliği yapılır (örneğin, son sınıfa geçmiş ve not ortalaması başarılı olan öğrencilerin bir dönem işletmede mesleki eğitim (İME) gerçekleştirerek, öğrencinin eğitim ve öğretiminin dış paydaş tarafından da değerlendirilmesi gerçekleştirilmektedir).
- Veri Kullanımı: Mezun istihdam oranları ve öğrenci memnuniyeti verileri analiz edilir.
3.3. Öğrenci Değerlendirme ve Destek (ESG 1.3, 1.4)
- Değerlendirme Yöntemleri: Sınavlar, projeler ve stajlar ile öğrenme çıktıları ölçülür.
- Akademik Danışmanlık: Her öğrenciye atanan danışmanlar ile ders seçimi ve kariyer planlaması desteklenir.
- Staj Zorunluluğu: 20 iş günü zorunlu staj ve İşletmede Mesleki Eğitim (İME) programı ile pratik beceriler geliştirilir.
3.4. Öğretim Kadrosu (ESG 1.5)
- Kadro Yeterliliği: 3 Doçent ve 3 Doktor Öğretim Üyesi ile program desteklenmektedir.
- Uluslararası Deneyim: Öğretim üyelerinin yurtdışı yayın ve projeleri bulunmaktadır.
3.5. Altyapı ve Kaynaklar (ESG 1.6, 1.8)
- Fiziksel Olanaklar: Simülatör laboratuvarı, hangar ve atölyeleri, Cessna 172 ve 185 model uçaklar ve modern derslikler mevcuttur.
- Dijital Kaynaklar: UBÖM sistemi ile uzaktan eğitim sağlanır; kütüphane veri tabanlarına erişim açıktır.
- Kamusal Bilgilendirme: Program bilgileri üniversite web sitesinde güncel olarak paylaşılmaktadır.
4. Güçlü Yönler ve İyileştirme Alanları
4.1. Güçlü Yönler
- Sektörle güçlü işbirliği (staj ve İME programları).
- Erasmus hareketliliği ile uluslararası deneyim fırsatları.
4.2. İyileştirme Önerileri
- Mezun İzleme Sistemi: Altyapı eksiği, mezun takip sistemi eksikliği, arşiv ve belge yönetimi eksikliği, sanayi iş birliği eksikliği göz önüne alındığında ortalama %70 oranında bir geliştirmeye ihtiyaç duyulduğu görülmektedir.
- Yabancı dil (İngilizce) Yetkinliği: İngilizce hazırlık sınıfının oluşturulması ve derslerin %30 oranında İngilizce verilerek, yetkinliklerin artırılması gerekmektedir.
- Sürekli İyileştirme: Mezun ve işveren geri bildirimleri düzenli olarak toplanmalıdır. Öğrenci değerlendirme anketleri ile eğitim kalitesi artırılmalıdır. Akademik danışmanlık sistemi daha aktif hale getirilmelidir.
5. Sonuç ve Öneriler
Uçak Bakım ve Onarım Programı, AQAS 'in temel kriterlerini büyük ölçüde karşılamaktadır. Akreditasyon için aşağıdaki adımlar uygulanır:
- Program eğitim amaçlarının paydaşlarla istişare edilerek netleştirilmesi.
- Uzaktan eğitimde kişisel veri koruma ve siber güvenlik politikalarının oluşturulması.
- Mezun izleme ve istihdam verilerinin sistematik hale getirilmesi.
Ekler ve/veya Linkler:
Web sitesi: https://iste.edu.tr/hubf-ubo
Bu belge, Uçak Bakım ve Onarım lisans programının uluslararası akreditasyon sürecinde öğrenci kabul kriterlerine ilişkin genel bir çerçeve sunmaktadır. İlgili tüm yönetmelik, yönerge ve diğer düzenlemeler, İskenderun Teknik Üniversitesi'nin resmi internet sitesinde ve ilgili birimlerin yayınlarında yer almaktadır.