ÖĞRENİM PROTOKOLÜ hazırlanırken nelere dikkat edilmelidir?
GENEL AÇIKLAMALAR:
Aşağıda yer alan bilgiler daha önce Farabi programına katılan öğrencilerin öğrenim protokollerinin yapılması sırasında ortaya çıkan problemlere dayanılarak hazırlanmış olup, öğrencilere bu tecrübelerin aktarılmasını amaçlamaktadır.
Yükseköğretim kurumlarındaki aynı programlarda farklı dersler (özellikle seçmeli dersler) olabilmesine rağmen, genellikle temel dersler ve bu derslerin içerikleri birbirine çok yakındır. Bir programı başarı ile tamamlayan öğrencilerin aynı yeterliliklere ve dolayısıyla aynı yasal haklara sahip oldukları dikkate alındığında; genel olarak tüm derslerin toplamda ilgili programın yeterliliklerini sağlaması gerekmektedir.
Aynı programların birebir aynı olmasa bile benzer yeterliliklere, birbirine yakın dersler ve kredilere sahip olması ulusal ve küresel değişimin gerekçeleştirilebilmesine de imkan sağlamaktadır. Ancak aynı programa sahip farklı kurumlar arasında bazı derslerin ve bunlara ait kredilerin de bazı farklara sahip olması, kurumlar arasında öğrenci iş yükü hesaplamalarındaki farklardan kaynaklanmakta ve eğitimin doğası gereği kaçınılmaz bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Örneğin, bir yükseköğretim kurumundaki 6 kredilik bir A dersi, başka bir yükseköğretim kurumunda 4 kredilik bir ders olarak programda yer alabilmektedir. Değişime katılan öğrencilerin dönem veya hak kaybına uğramaması ve ilgili dönemde alması gereken toplam kredileri alabilmesi açısından bu durumla karşılaşılan bir öğrencinin kendi kurumundaki 6 kredilik derse karşılık gelebilecek 4 kredilik dersin yanında 2 kredilik bir ders daha alması, değişimin esasları ve işleyişi açısından doğru bir yaklaşım olacaktır.
Öte yandan, derslerin eşleştirilmesinde içerik ve kredi açısından tam bir uyum olmayacağı dikkate alınmalıdır. İçerik farklılıkları özellikle seçmeli derslerde daha fazla olabilir. Bu durumda programın zorunlu derslerine öncelik verildikten sonra, alan açısından uyumluluk veya bölüm dışı seçeneğine karşılık gelme durumu da yeterli görülebilir. Örneğin, kimya bölümü için analitik kimya alanındaki bir dersin yerine, temel bir ders olmamak koşuluyla, başka bir ders de denk kabul edilebilir. Yetkililerin onaylaması halinde, öğrenci Kuantum Kimyası dersi yerine, Korozyon Kimyası dersini seçebilir. Bunun yanında müfredata uygun olması halinde alan dışı bir ders de alan dışı seçmeli ders karşılığı alınabilir.
Lisans Öğrencileri Öğrenim Protokolü (Tıp Fakültesi hariç)
1. Öğrenim Protokolü, Farabi Değişim Programı’nın öğrenci için en önemli belgesidir. Öğrenci bu belgeyi gerekli araştırmaları yaparak, gidilecek bölümün güncel ders programı ile Farabi Bölüm Koordinatörü eşliğinde hazırlamak zorundadır.
2. Öğrenci gitmek istediği üniversitenin ders programına ilgili bölümün web sayfasından ulaşabilir. Ancak bölüm sekreterliği aranarak ders programının güncel olup olmadığı teyit edilmelidir. Öğrenci ders programına web sayfası aracılığı ile ulaşamıyorsa, gideceği bölüm sekreterliğinden e-mail eki veya faks yolu ile isteyebilir.
3. Öğrenim Protokolü tercihen her yarıyıl için ayrı olarak hazırlanmalıdır. Aksi halde, dönemlik sistem uygulanan birimlerde yıllık protokol hazırlayan öğrencilerin, ikinci yarıyıl haklarından feragat ederek gönderen yükseköğretim kurumuna dönmeleri halinde önemli sorunlara yol açacaktır. Ancak, zorunlu hallerde Öğrenim Protokolü yıllık da yapılabilir.
Bu durumlar;
a) Yıllık program uygulayan birimler,
b) Güz ve Bahar yarıyıllarının derslerinin karşılıklı örtüşmesi,
c) Gönderen yükseköğretim kurumunda bir dersin kabul eden yükseköğretim kurumunda iki döneme yayılmış olması (veya tersi)
d) Güz döneminde kredi eksiği ve Bahar döneminde kredi fazlası (veya tersi) gibi ders denkleştirmelerinden kaynaklanan sorunlardır.
4. Karşı Üniversiteden alınacak dersler “ Kabul Eden Kurumda Alınacak Dersler" tablosuna, kendi Üniversitesinde karşılığında sayılacak dersler “ Karşılığında İskenderun Teknik Üniversitesi'nde Sayılacak Dersler” tablosuna işlenir.
5. Hangi derslerin hangi derslerle eşleştirildiği açık olarak belirtilmeli ve açıkta ders kalmamalıdır. Ayrıca dersin adı ve içeriği aynı ise kredi hesaplamalarındaki farklılıklar öğrenci lehine işletilmelidir.
6. Öğrenim Protokolünün hazırlandığı dönemde, kabul eden yükseköğretim kurumunda hangi seçmeli derslerin açılacağının belli olmadığı durumlarda böyle bir protokol hazırlanabilir. Bu durumda, ders yılı başladığı nda, seçmeli dersler belirlendikten sonra, öğrenci gönderen yükseköğretim kurumundaki Bölüm Başkanı veya onun görevlendirdiği Bölüm Koordinatörü ile görüşerek bu dersleri belirlemeli ve eşleştirmelidir. Doğru eşleştirme, ancak seçmeli dersler belirlendikten sonra yapılabilir.
7. Her dersin eşleştirmesi yapılamaz. Yükseköğretim kurumlarının tamamında, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 5/1 maddesinde yer alan ortak zorunlu dersler başka derslere eşleştirilemez. Ayrıca, özellikle Eğitim Fakülteleri için YÖK’ün belirlediği Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları, Özel Öğretim Yöntemleri, Rehberlik, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ve Öğretmenlik Uygulaması gibi derslerin karşılığı olarak başka dersler seçilemez. Benzer durumlar, diğer disiplinler için de geçerlidir. Alınacak ve sayılacak derslerin toplam kredilerinin eşitlenmesi koşuluyla, istenilen her dersin eşleştirilebileceği düşüncesi, Yönetmelikte yer alan “öğrenim protokolü, programın amaçlarına uygun olmalıdır”
8. Derslerin belirlenmesinde alttan alınması gereken dersler varsa, bunlara öncelik verilmelidir.
9. Gidilen üniversitede ALINACAK OLAN DERS HANGİ DÖNEM AÇILIYOR İSE öğretim protokolünde de AYNI DÖNEME yazılmalıdır. Güz döneminde alınacak bir ders bahar dönemi, bahar döneminde alınacak bir ders güz dönemi protokolüne İŞLENMEMELİDİR.
10. İlgili bölüm onayı olması halinde güz döneminde alınan bir ders KENDİ üniversitesindeki bahar dönemindeki bir derse ya da bahar döneminde alınan bir ders KENDİ üniversitesindeki güz dönemindeki bir derse sayılabilir.
11. Alınacak derslerin toplam kredisi, sayılacak derslerin toplam kredisine eşit veya toplam kredisinden daha fazla olmalıdır. Alınacak derslerin toplam kredisinin sayılacak derslerin toplam kredisinden düşük olması durumunda, eksik kredi mutlaka tamamlanmalıdır. Bunun için seçmeli dersler protokole eklenebilir.
12. Kesin bir kural olmamakla birlikte, genellikle güz döneminde açılan derslerin kodları tek sayı, bahar döneminde açılan derslerin kodları çift sayıdır. Alınacak dersleri öğrenim protokolüne işlerken doğru dönemde alınıp alınmadığı derslerin kodlarına bakılarak kontrol edilebilir .
13. Farabi Yönetmeliği madde 9-(3)
Öğrencilerin, ortak bir kredi sistemi çerçevesinde belirlenen kredilere dayalı ders yükleri, kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumlarında aynı yarıyılda almaları gereken ders yükünden daha az olamaz. Değişimde ders sayısı değil, derslerin kredisi dikkate alınır. Yükseköğretim kurumlarının imzaladıkları protokole mutabık kalınması şartıyla, öğrenci değişiminde ulusal kredilendirme sistemi yanında AKTS kredilendirme sistemi de esas alınabilir. Sayılacak dersleri kredileri, ulusal kredi veya AKTS (ECTS) kredi sistemine göre belirlenmiş olmalıdır. Karma kredi sistemi ( örneğin, bazı dersler ulusal, bazıları da AKTS kredisi gibi) kullanılamaz.
14. Farabi Programı yönetmeliği alt ve üst sınıflardan ders almaya izin vermektedir (madde 9-4). Ancak ders programında farklı sınıflardan alınan dersler çakışabilir. Devamsızlık sorun olabilir. Bu şekilde hazırlanan ve her iki üniversite tarafından onaylanan öğrenim protokolü bulunan öğrenciler derslerin çakışması nedeni ile devamsızlıktan kalma probleminin olup olmadığını dönem başlamadan önce netleştirmelidir. Eğer böyle bir problem var ise ve Ekle /Sil formu ile de düzeltilemiyorsa, öğrenci bölümünün konu ile ilgili kararını uygulamalıdır.
15. Öğrencinin ders programında bağlı ders var ise yani Ders I alınmadan Ders II alınamıyorsa öğrenim protokolü hazırlanırken dikkat edilmelidir. Mutlaka bölüm onayı alınmalıdır.